آموزش و پرورش در سیستم آموزشی چین

سیستم آموزشی چین از نظر مدارس و دانشگاه‌ها یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان است. در این سی

توسط مدیر سایت در 11 مرداد 1402

سیستم آموزشی چین از نظر مدارس و دانشگاه‌ها یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان است. در این سیستم، تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای تمام کودکان چینی الزامی بوده و تحصیلات بالاتر نیز برای علاقه‌مندان در دانشگاه‌ها فراهم شده است.

از جمله مهمترین رویکردهای آموزشی در چین، تأکید بر حفظ و تقویت ارزش‌های فرهنگی و ملی است. به همین دلیل، در سیستم آموزشی چین، پرورش روحی و معنوی دانش‌آموزان نیز از اهداف اصلی است.

در آموزش اولیه، به دانش‌آموزان اصولی از زبان چینی، ریاضیات و فضای تجربی آموزش داده می‌شود. در حالی که در مدارس متوسطه، دانش‌آموزان با درس‌هایی مثل زبان انگلیسی، فیزیک و شیمی آشنا می‌شوند.

در حال حاضر، دانشجویان چینی به سراسر جهان برای تحصیل در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های برتری مانند هاروارد، MIT و OXFORD فرستاده می‌شوند و این نشان از کیفیت بالای آموزشی در چین است.

به طور کلی، سیستم آموزشی چین به منظور پیشبرد فرهنگ و علم و فناوری در این کشور، بهبود پیدا کرده و باعث شده تا این کشور به عنوان یکی از قدرتمندترین کشور‌های دنیا به شمار رود.



"سیاست های آموزشی چین در پرورش نسل جوانان (سیاست های آموزشی، نسل جوانان، چین

سیاست های آموزشی چین در پرورش نسل جوانان، به عنوان یکی از موضوعات مهم در سیاست های آموزشی این کشور، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چین با جمعیت ۱٫۴ میلیارد نفر، دارای جامعه‌ای جوان و پویا است که آینده کشور را شکل می‌دهند. در این راستا، وظیفه اصلی دولت، برنامه های آموزشی جهت پرورش نیروی کار متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار را تدوین و اجرا کند.

برای این منظور، چین اقداماتی را در حوزه آموزش و پرورش نسل جوانان انجام داده است. یکی از این سیاست ها، توجه به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و افزایش توانایی های معلمان داخلی و دانشجویان رشته های علمی است. به منظور پیشگیری از افسردگی در بین دانش آموزان، تفریحات و فعالیت های خلاقانه و انتقال زیبایی فرهنگ بومی به دانش آموزان ارائه می شود. برای این منظور، مدارس و دانشگاه‌ها زیرساخت های بسیار خوبی را برای رشد فرهنگی و علمی فراهم کرده اند.

علاوه بر این، برای جلب توجه دانش آموزان در زمینه تحصیلات دانشگاهی، دولت چین به برنامه‌های تحصیلی مرتبط با صنایع جدید، تکنولوژی و اقتصاد قدرتمند کشور خود توجه داشته است. به علاوه، دانش آموزان به طور مستقیم به کارآمدی تولید و افزایش رفاه اقتصادی جامعه کمک میکنند و این باعث افزایش اعتماد به نفس نسل جوان می شود. در نتیجه، سیاست های آموزشی چین در پرورش نسل جوانان، یکی از عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور به شمار می‌رود.



"1. سیستم آموزشی چین و اصول آن (آموزش، پرورش، اعزام به دانشگاه

آموزش و پرورش در چین دارای سیستمی منظم و سازمانی است که متشکل از مراحل دبیرستانی، پیش دانشگاهی و دانشگاهی می باشد. در مرحله دبیرستانی، دانش آموزان ابتدا در کلاس های ابتدایی شروع به یادگیری می کنند و پس از آن به مقطع متوسطه دبیرستان منتقل می شوند. ویژگی اصلی آموزش و پرورش در چین، تاکید زیاد بر روی خلاقیت دانش آموزان است. دروسی که در این مراحل آموزشی تدریس می شوند، بسیار تخصصی هستند و به منظور آموزش دانش آموزان به صورت نظری و عملی هستند.

در مرحله پیش دانشگاهی نیز، دانش آموزان به صورت عمیق تری در مورد رشته هایی که می خواهند در آن ها تحصیل کنند، آموزش می بینند. این مرحله به عنوان پیش دانشگاهی شناخته شده است زیرا دانش آموزان هنوز به دانشگاه رسیده اند و در حال تحصیلات پایه هستند.

در نهایت، پس از گذراندن دو مرحله یاد شده، دانش آموزان می توانند در دانشگاه رشته تحصیلی مورد علاقه خود را ادامه دهند. در دانشگاه های چین، دانش آموزان با محیط آموزشی پیشرفته و تجهیزات قوی مواجه خواهند بود و می توانند از مراکز مختلف شامل کتابخانه، آزمایشگاه و کلاس های آنلاین استفاده کنند.

در کل، سیستم آموزشی چین با تأکید بر توسعه خلاقیت دانش آموزان و تسلط آن ها بر دانش تخصصی، به دانش آموزان فرصت هایی برای یادگیری بسیار بیشتری در کلاس هایی با محتوای کیفیت و سطح بالا می دهد. همچنین، در سیستم آموزشی چین، تمرکز زیادی بر روی تحقیقات و پژوهش های علمی وجود دارد، که به دانش آموزان این امکان را می دهد تا با خلاقیت و نوآوری، به حل مسائل مختلف در زمینه های مختلف علمی و فنی بپردازند.



"سیستم آموزشی چین و طرح های یادگیری موثر (سیستم آموزشی چین، طرح های یادگیری، مفاهیم آموزشی

سیستم آموزشی چین بر اساس نظریه های فلسفی مختلفی همچون کانفوژیان، بودایی و تائویی، جهت پیشرفت و توسعه فردی و اجتماعی هنجارگذاری شده است. آموزش در چین به عنوان یکی از مهمترین مسایل دولتی در نظر گرفته شده و سیستم آموزشی چین به دو بخش اصلی تقسیم شده است، بخش اول آن آموزش ابتدایی و متوسطه و بخش دوم آموزش عالی است.

طرح های یادگیری موثر در سیستم آموزشی چین بر اساس مبانیی همچون تولید دانش، بالا بردن توانایی های افراد، تعیین مسیر مناسب برای دانش آموزان، همکاری دانشجویان و محیط همکاری یادگیری تشکیل شده است. در این سیستم، دانش آموزان با توجه به سطح دانش، سن و نیازشان توسط شخصی راهنمایی می شوند تا به بهترین نحو عملکرد خود را افزایش دهند.

مفاهیمی از جمله رشد شخصی، قدرت تحلیلی، خلاقیت، همکاری، مسئولیت پذیری و پایداری در سیستم آموزشی چین با توجه به تجربه و تحقیقات بسیار در مورد طراحی و پیاده سازی سیستم آموزشی، در معرض توجه هستند. هدف اصلی سیستم آموزشی چین ایجاد فردی با شایستگی های مورد نیاز برای مواجهه با چالش های جامعه و عملکرد برجسته در زمینه های مختلف است.

بنابراین، سیستم آموزشی چین با توجه به ارائه آموزش با کیفیت و طراحی مناسب، به عنوان یکی از پرفروش ترین سیستم های آموزشی در جهان شناخته می شود. همچنین، افرادی که در این سیستم آموزشی تحصیل می کنند، با توجه به توجه دولت چین به توسعه همه جانبه افراد و ایجاد توانایی های فردی و اجتماعی، به عنوان یکی از بهترین دانشجویان جهان شناخته می شوند.



"نظام آموزشی چین در دوره ابتدایی (مدارس، معلمان، دانش آموزان

نظام آموزشی چین در دوره ابتدایی (مدارس، معلمان، دانش آموزان)، در سال های اخیر به دلیل پیشرفت فانوی و افزایش قدرت اقتصادی، توانسته است در جایگاه برتری قرار بگیرد. در این نظام آموزشی، دوره ابتدایی با مدت زمان پنج ساله شامل 6 دوره آموزشی است که به ترتیب شش درس اصلی چینی (ریاضیات، فیزیک، شیمی، زبان چینی، مطالعه مستقل و فن آوری اطلاعات)، یادگیری هنری و ورزشی و دروس تخصصی نظام آموزشی چین را پوشش می دهد.

در این نظام آموزشی، مدارس رسمی دارای یک رئیس مدرسه، معلمان و دانش آموزان یک تیم رسمی هستند و مدارس در بزرگترین شهرهای چین و با عناوین مثل "مدرسه نخست و مدرسه موفق" به شناخته شده اند. این مدارس دارای برنامه های کلاسی کاملاً ثابت و محتوای آموزشی ویژه ای هستند که توسط دولت چین تعیین شده است.

در این نظام آموزشی، معلمان با استفاده از روش های نوین آموزشی، تحت آموزش مستمر قرار می گیرند. به علاوه، کتاب های آموزشی و وسایل دیگر آموزشی به صورت هماهنگ با برنامه های آموزشی و توسط وزارت آموزش و پرورش چین تهیه می شوند.

در این نظام آموزشی، دانش آموزان نیز با استفاده از روش های نوین و متمایز، در گروه های کوچک درس می خوانند. بنابراین، دانش آموزان می توانند مهارت های هم کلاسی های خود را ارتقاء دهند و بهترین نتیجه را کسب کنند.

در کل، نظام آموزشی چین در دوره ابتدایی با استفاده از خدمات و فناوری های نوین و اساتید مجرب، قسمت عمده ای از یک نظام آموزشی برتر را شکل می دهد. بنابراین، این نظام آموزشی برای دانش آموزان و والدین آنها، یک پایه قوی قدرتمند برای موفقیت در زندگی می باشد.



"سیستم آموزشی چین و رویکرد معلم-دانش‌آموز (رویکرد، معلم، دانش‌آموز، آموزش، پرورش

سیستم آموزشی چین با قدمتی بسیار قدیمی، پایه ای برای پیشرفت و توسعه کشور به شمار می‌رود. در این سیستم آموزشی، رویکرد معلم-دانش‌آموز به عنوان یکی از اصولی ترین و مهمترین مواردی است که در آن توجه ویژه‌ای به نقش و مسئولیت معلمی که در حال پرورش دانش‌آموزان است، توسط مسئولین آموزشی قائل شده است.

به عنوان مثال، در این سیستم آموزشی، معلم نه تنها گروهی از دانش‌آموزان را در یک کلاس درس یا مدرسه عالی تحصیلی تدریس نمی‌کند، بلکه یک مربی و مرشد برای آنان، کسی که در تمام زمان‌ها رشد روانی و فردی دانش‌آموزان را مورد توجه خود قرار می‌دهد.

در این سیستم، دانش‌آموزان برای تحصیل در یک مقطع خاص، به چندین آزمون و ارزیابی می‌پردازند تا بتوانند وارد دوره‌ی مورد نظر خود شوند. بنابراین، تحصیل و آموزش به عنوان یک فرایند سخت و دردسر ساز تلقی نمی‌شود و دانش‌آموزان برای ورود به مراکز آموزشی بسیار فعال و جدی هستند.

در این سیستم، معلم بعنوان دیده بان و مربی دانش‌آموزان، توجه ویژه‌ای به رفتارها و آموزش‌هایی که مناسب روند رشد فردی هر دانش‌آموز است، دارد. برای آنکه یک نیروی معلم مشهور به نام “درخت مهربانی” در چین شهرت دارد، که آیا علاوه بر آموزش به دانش‌آموزان، به طور فراگیرانه با انها درباره روابط اجتماعی، خانواده و محیط طبیعیشان، به مفاهیم این دوران از زندگی انتقال پی میدهد.

در کل، سیستم آموزشی چین با قائم ماندن بر روی قدیمی‌ترین اصول و تکنیک‌های کلاسیک و همچنین به دنبال آموزش جدی و کیفیت برای دانش‌آموزان خود، بسیار مهم و مفید به نظر می‌رسد.


تحصیل در چین
تحصیل در روسیه

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن